CARUP.SE: NYHETER OM BILAR, BILTESTER OCH GUIDER

 Sedan är det dags för topplocket att tas bort. Det dröjer in i det längsta innan han hittar nÃ¥got fel pÃ¥ motor. SÃ¥ fort han fÃ¥r syn pÃ¥ kolvarna ser han nÃ¥got som ser fel ut.

 Att kolven är ren beror pÃ¥ att vatten eller överflödigt bränsle kommit in i förbränningskammaren. När han sedan tittar pÃ¥ cylindrarna ser han inget som sticker ut. Han vänder sedan pÃ¥ motorn och öppnar oljetrÃ¥get. Oljan är kraftigt blandad med vatten och liknar mer cappuccino än motorolja. Det exakta orsaken till varför motorn dömdes ut är nÃ¥got oklar, men ena cylindern verkar ha varit dÃ¥lig i kombination med att kylvätska hamnat i oljan. Kanske var inte felet mycket större än topplockspackningen? Efter att sedan ha fortsatt plocka isär motorn lite till summerar han sin undersökning sÃ¥ här.

 Han säger sedan att tidigare Toyota-motorer med liknande komponenter som detta exemplar har haft samma problem tidigare. Han ger sedan ett rÃ¥d till alla Toyota-ägare vars bil har en likadan motor.

 – HÃ¥ll ett öga pÃ¥ lukten av bilens avgaser, men bilen system kommer förmodligen att ge dig en varning innan det är försent. NÃ¥got som förmodligen hände med denna motor eftersom vi inte kunde hitta nÃ¥gra jättestora problem, säger motorexperten.

 Nya lyxbilen Volvo EX90 fÃ¥r kritik för mjukvaruproblem i de största amerikanska medierna. Världens största technyhetssajt The Verge uppger att bilen ”inte är färdiggräddad” och i vissa fall mÃ¥ste startas med en laptop.

 – NÃ¥gra var till och med tvungna att lÃ¥ta Volvos supportpersonal koppla in en laptop för att fÃ¥ bilen att känna igen nyckeln. Inte direkt förtroendeingivande, skriver The Verge.

 Volvo bjöd pressen till Kalifornien för att de skulle fÃ¥ provköra nya Volvo EX90 pÃ¥ dess viktigaste huvudmarknad. Men flera amerikanska tidningar är kritiska mot att Volvo inte lyckats fÃ¥ fram färdiga och fullt fungerande testbilar när pressen bjöds in. Carup har tidigare berättat om Volvos problem med mjukvaran i bilen. Vid testet visade sig flera mjukvaruproblem som är olösta. Bland annat tvingades flera journalister starta bilen med hjälp av en laptop som Volvos supportpersonal kom med.

 – Mer än en gÃ¥ng var vi tvungna att öppna Wallet-appen, hitta det virtuella nyckelkortet EX90 och placera det pÃ¥ den trÃ¥dlösa laddningsplattan för att fÃ¥ bilen att känna igen att nyckeln fanns i fordonet. Flera personer vid eventet var tvungna att göra samma sak; nÃ¥gra var till och med tvungna att lÃ¥ta Volvos supportpersonal koppla in en bärbar dator för att fÃ¥ bilen att känna igen nyckeln. Inte direkt förtroendeingivande, skriver The Verge.

 Motortrend är världens största motortidning pÃ¥ nätet och deras omdömen i tester väger tungt hos amerikanska bilköpare. De mötte elektroniska spöken som satt i baksätet i den nya elbilen. TvÃ¥ olika bilar varnade för att säkerhetsbältena var oknäppta i baksätet, trots att ingen satt där.

 – TvÃ¥ identiska fel inträffade i tvÃ¥ olika fordon vi körde. En bugg gjorde att det pep om att vÃ¥ra andra radens passagerare hade sina säkerhetsbälten upplÃ¥sta. Faktum är att bältena inte var spända, eftersom ingen satt i baksätet. Mer irriterande var telefonnyckelns krÃ¥nglande funktionalitet. Volvo försÃ¥g oss med iPhones kopplade till varje fordon. Om du lägger enheten pÃ¥ den trÃ¥dlösa laddningsplattan bör EX90 slÃ¥s pÃ¥. NÃ¥gra gÃ¥nger gjorde det att vi inte kunde välja Drive tills telefonen och fordonet sÃ¥ smÃ¥ningom bestämde sig för att känna igen varandra. Volvos produktteam verkade bekymrade och lovade uppmärksamhet när vi nämnde dessa fel.

 – Nästan varje testbil – alla produktionsbilar och inte prototyper, märk väl – misslyckades med att känna igen sina iPhone-nycklar ibland. Jag körde tvÃ¥ bilar och bÃ¥da kämpade flera gÃ¥nger. Enligt flera journalister vid det här evenemanget vägrade en bil pÃ¥ den första vÃ¥gen att starta helt förrän en tekniker kom förbi med en bärbar dator.

 Kyle Conner lyckades ta sig totalt 84 mil med en Lucid Air GT pÃ¥ en enda laddning. Han körde elbilen pÃ¥ motorväg i 82 mil i 113 km/h tills den till slut stannade helt.

 I USA är Lucid Air Grand Touring-modellen den elbil med allra längst räckvidd pÃ¥ marknaden. Enligt biltillverkaren själva ska den ha en räckvidd pÃ¥ 83 mil. För att ta reda pÃ¥ ifall det verkligen stämde valde därför Kyle Conner frÃ¥n Youtubekanalen “Out of Spec Reviews” att se hur lÃ¥ngt han kunde komma med elbilen pÃ¥ en laddning. Dessutom körde han mestadels pÃ¥ motorvägar och höll dÃ¥ en hastighet pÃ¥ 113 km/h.

 Kyle inleder testet genom att ladda elbilen till 100 procent. När den sedan är redo kör han direkt ut pÃ¥ motorvägen. Där kör han snabbt upp till 113 km/h och hÃ¥ller sedan den hastigheten.

 Han berömmer elbilens insida och hur tyst den gÃ¥r. Han kör sedan vidare i nÃ¥gra timmar, men när batteriet är nere pÃ¥ 55 procent ska han vända om och sänker därför hastigheten för första gÃ¥ngen.

 NÃ¥gon timme senare har det blivit mörkt och Kyle har tagit sig 69 mil, dÃ¥ är batteriet nere pÃ¥ tio procent. Vid nio procent ger Lucid Air sin första varning till föraren.

 Trots flera varningar fortsätter Kyle köra pÃ¥ motorvägen med elbilen fram till att den stannar helt. DÃ¥ har den lyckats ta sig 82 mil pÃ¥ en enda laddning.

 Kyle lyckas sedan fÃ¥ ingÃ¥ng elbilen igen och tar sig till nästa avfart och kör sedan vidare pÃ¥ mindre vägar och lyckas dÃ¥ köra ytterligare 2 mil. Men eftersom testet var tänkt att enbart räkna körningen i en hastighet anpassad för motorvägar räknar han enbart att den lyckades ta sig 82 mil.

 Elbilen blir sedan bogserad till närmsta laddare där den fÃ¥r ladda upp. EfterÃ¥t räknar Kyle ut att Lucid Airs förbrukning lÃ¥g pÃ¥ 14,12 kWh/100 km i motorvägsförbrukning och den totala energiförbrukningen landade till slut pÃ¥ 118 kWh.

Bilar

 Barnen i ett idrottslag samlades för bortamatch. Flera stycken trängde sig in i tränarens bil och skulle fÃ¥ sig en Ã¥ktur som de sent kommer att glömma. Under färden spÃ¥rade deras betrodda tränare ur. Han tryckte plattan i botten och började köra i kapp med en annan ledare. Hastigheten pÃ¥ smÃ¥vägarna genom det sörmländska landskapet letade sig upp över 200 kilometer i timmen. Men dÃ¥ tog nÃ¥gon av barnen fram sin mobiltelefon för att filma galenskapen, du ser bilden här ovan.

 De bÃ¥da bilarna som tävlade kom givetvis fram lÃ¥ngt före alla andra och deras ledare trodde kanske att saken var överspelad. Men föräldrarna till det filmade barnet överlämnade materialet till polisen.

 – Det är oerhört ovanligt att man Ã¥talas för hastighetsöverträdelse om man inte har uppgifter frÃ¥n poliskontroll eller fartkamera. Mig veterligen har det inte hänt pÃ¥ tio Ã¥r hos Nyköpings Ã¥klagarkammare, säger vice chefsÃ¥klagare Ola Folkesson till KK.

 Ungdomstränaren valde först att neka. Men när han fick se barnens film som avslöjar hans vansinnesfärd erkände han. Men inte mer än att han kört 198 km/h. Foto: Polisens förundersökning

 Under utredningen förhördes barnen som fanns med i bilen. Flera av dem berättade att deras tränare tävlade och att när de passerade en 70-skylt, sÃ¥ hade ledaren sagt att eftersom det är en skylt pÃ¥ vardera sida om vägen betyder det dubbla hastigheten. Ärendet har nu gÃ¥tt till Ã¥tal.

 Barnens tränare nekade först i förhör. Men dÃ¥ visade polisen upp barnens smygfilm, som visade 201 kilometer i timmen. Efter en sÃ¥dan motbevisning gav mannen upp och erkände i alla fall att han kört i 198 kilometer i timmen. Enligt tränaren beror allt pÃ¥ en konflikt med föräldrar i laget. De vill fÃ¥ bort honom frÃ¥n klubben och använder Ã¥talet som en förevändning.

 – Den som har gjort det här vill mig väldigt illa. Jag gjorde en omkörning. Blir jag fälld blir jag fälld, dÃ¥ fÃ¥r jag ta mitt straff, säger idrottsledaren till Katrineholms-Kuriren.

 Elbilsbatterier kommer alltid att tappa prestanda och kapacitet med tiden. Men det finns knep som faktiskt gör att de kan klara sig längre. Här är 11 olika rÃ¥d för att fÃ¥ batterierna att hÃ¥lla.

 PÃ¥ Carup har vi tidigare skrivit om elbilsförare som kört galet mÃ¥nga mil med sina elbilar. En av dessa är Hansjörg von Gemmingen som kört sin Tesla Model S över 210 000 mil. Men elbilen har under tiden den körts förbrukat flera batterier och är i dag inne pÃ¥ sitt fjärde.

 Dagens elbilar är för det mesta utrustade med litiumjonbatterier som ska i snitt klara av 25000 mil. Men de flesta hÃ¥ller till och med längre än sÃ¥. Smarta elbilsägare kan dessutom motverka nedgÃ¥ngen pÃ¥ sina batterier mer än sÃ¥ med hjälp av nÃ¥gra enkla knep. Här kommer därför elva tips som motortidningen Auto Bild sammanställt.

 Ett större batteri hÃ¥ller längre eftersom det kräver färre laddningscykler för en viss körsträcka. Detta förklaras lätt genom att ju fler laddningscykler ett batteri genomgÃ¥r desto mer prestanda kommer det att tappa.

 Tiden gör att batteriet Ã¥ldras och ju mer det är laddat och inte används desto mer skadar det pÃ¥ kapaciteten. Studier har tidigare visat hur nästan fulladdade batterier som stÃ¥tt stilla tappat stora mängder av sin kapacitet medan ett batteri med nästan ingen laddning knappt pÃ¥verkas alls av tiden. Därför bör du alltid ladda precis innan du ska Ã¥ka om det gÃ¥r eller schemalägg din laddning sÃ¥ batteriet ska vara redo när du ska Ã¥ka. Detta gör även att batteriet är varmt, vilket ocksÃ¥ minskar energiförbrukningen. Dessutom kan det vara bra att inte ladda batteriet över hälften ifall du vet att du inte ska använda den pÃ¥ ett tag.

 Ju mer du laddar ditt batteri desto mer Ã¥ldras det. AlltsÃ¥ skadar det mer att ladda frÃ¥n 10 till 90 procent i en laddning än flera mindre laddningar. Därför bör du undvika att köra ditt batteri lÃ¥gt och försök aldrig fylla det uppemot 100 procent.

 En snabb acceleration minskar livslängden och ökar slitaget pÃ¥ elbilars batterier. Detta är extra skadligt vid kallt väder och därför bör du alltid köra med bra framförhÃ¥llning sÃ¥ du slipper stressa. Dessutom skadas batteriet rejält av att du kör i maximal hastighet eftersom det laddas ur snabbare dÃ¥. Vilket i sin tur leder till fler laddningar.

 Hansjörg von Gemmingen kör aldrig sin Tesla i en hastighet högre än 120 km/h. PÃ¥ motorvägar ligger han oftast i 100 km/h och tar pauser var 100:e km. Att köra lÃ¥ngsammare är smart eftersom det sparar pÃ¥ elbilens batteri och energi.

 Det österrikiska företaget Aviloo har analyserat begagnade elbilsbatterier och har upptäckt att snabbladdning Ã¥ldrar batteriet med ungefär 17 procent i genomsnitt. Därför bör du undvika det sÃ¥ mycket det gÃ¥r. Samtidigt ska det sägas att andra studier har visat motsatsen och hur mycket snabbladdningen faktiskt pÃ¥verkar elbilars batterier är omdiskuterat.

Post a Comment

We love comments! We appreciate your queries but to protect from being spammed, all comments will be moderated by our human moderators. Read our full comment policy.

Previous Post Next Post